Recension: Archon Angel – ”Fallen”

Zak Stevens (från Savatage och Circle II Circle) och Aldo Lonobile (från Secret Sphere) slår här huvudena ihop för att leverera melodisk heavy metal i form av Archon Angels Fallen. De lyckas till stor med det, men det som jag är mest tveksam över är att det tog mig ett par omgångar genom skivan för att känna mig helt bekväm med alla dess delar. Hade jag inte gett mig i kast med att recensera albumet så kan jag nästan garantera att jag inte hade återvänt. Det hade dock inte varit helt rättvist mot vad som har producerats. Det finns några låtar som ställer sig över mängden, exempelvis inledande ‘Fallen’ och den Primal Fear-doftande ‘Twilight’, som får mig att känna mig nöjd men inte “blown away”.

Till en början var jag inte helt såld på sången (och är egentligen inte det i skrivande stund heller). Zak sjunger med ett ganska så brett vibrato som inte faller mig helt i smaken. Några andra “nitpicks” är att synth stråkarna har ett ganska monotont och platt ljud till stor del, och att låtarna varierar lite för mycket mellan att vara hårdrock, heavy metal och ballader. Det är den lite hårdare stilen som jag tycker rycker tag i mig mest med sin intensitet och kraft.

Konstigt nog så börjar jag gilla låtarna mer och mer ju mer jag lyssnar. Jag vill dock inte utesluta att min första instinkt var att något mer kritisk. Känner du att albumet inte når hela vägen för dig heller så kan jag rekommendera en eller ett par extra lyssningar. Du kanske, precis som jag, upptäcker något som växer med tiden.

Låtlista
01. Fallen
02. The Serpent