Recension: Autumn´s Child – ”Angel’s Gate”

Autumn´s Child är nu tillbaka med sitt andra studioalbum ”Angel´s Gate” och ni som diggade debutplattan från förra året kommer nog även gilla vad ni hör denna gång. Bandet utgörs som bekant av grymma namn som Mikael Erlandsson (sång), Robban Bäck (Trummor), Jona Tee (keyboards), Pontus Åkesson (gitarr) och Johan Strömberg (bas).

Plattan öppnas upp fantastiskt starkt med ”Where Angels Cry” som verkligen kännetecknar Autumn´s Child´s sound på ett bra sätt. Älskar Pontus Åkesson´s gitarrspel på denna låt. Detta följs sedan upp av den lite mer tyngre ”Aquarius Sky”, som är en låt som inte riktigt sätter sig. Men den är ändå helt ok. På ”Don’t Say It’s Love” fortsätter Pontus Åkesson glänsa på sin gitarr med sitt speciella sound. Kan tilläggas att detta är ett av skivans bästa spår. Tyvärr tycker jag att albumet tappar lite i fart när vi kommer fram till låtarna ”A Tear From the Sky” och ”Love Is
Not An Enemy”
dock är det inte dåligt på något sätt men det är låtar som inte direkt sticker ut. Efter följande ”Dream Of America” får mig intresserad igen då den är riktigt bra. Återigen får vi lyssna på grym gitarr av Pontus Åkesson. Låten ”Straight Between The Eyes” höjer tempot igen och här känner vi verkligen Mikael Erlandsson´s lite speciella röst. Sen tappar det lite fart igen när man kommer fram till den ganska släpiga balladen ”Don’t Ever Leave Me”. Tyvärr fortsätter albumet att tappa tempo även i de fyra sista spåren. Även om det inte är dåligt på något sätt. Det är låtar som inte faller mig i smaken helt enkelt.

Avslutningsvis kan man konstatera att Atumn´s Child är tillbaka med en bra platta som dock har sina svagheter och den är för ojämn. Albumet släpps den 26:e februari via bolaget AOR Heaven.

Betyg 7/10

Skriven av Henric Wahlberg