Recension: Nestor – ”1989” (singel)

Nestor knockade nog de flesta när de i början på mars släppte låten ”On The Run” med en tillhörande musikvideo som fick ett enormt bra gensvar. Nu har det gått tre månader och man är tillbaka med ytterligare en låt som återigen kommer knocka oss som gillar AOR/melodiös rock. Med ”1989″ höjer Nestor ribban ytterligare ett snäpp och i den medföljande musikvideon, som förövrigt är lika lysande som till ”On The Run” får vi följa bandet i inspelningsstudion tillsammans med den digitale musikgurun Mr”Takeshi Takamatsu där han försöker ta bandet till nästa nivå. Den stora frågan är om han kommer att lyckas? Precis som förra gången får vi träffa prästen Bror Mörck, som även han försöker spela in ny musik i studion vägg i vägg. Bror Mörck spelas av Per Ragnar och i en av rollerna kan man även se hans skåderspelarkollega Tina Leijonberg.

Personligen tycker jag att ”1989” är strået vassare än vad ”On The Run” är. Här bjuds vi på ett litet softare AOR sound men ändå i ungefär samma stil som på första singeln. påminner lite om Giant och i viss mån även H.E.A.T. hur de lät på de första plattorna med Kenny Leckremo. Det som lyfter låten är absolut den sylvassa refrängen som sätter sig vid första lyssningen. Precis som vanligt gör Tobias Gustavsson ett lysande jobb bakom mikrofonen. Fantastisk sångare. Men hela bandet gör förstås en grym insats. Ett extra plus går till gitarrsolot i slutet på låten. Riktigt bra lirat. Som helhet finns egentligen inget att klaga på, utan det är bara att luta sig tillbaka och drömma sig tillbaka till det härliga året 1989.

Singeln/musikvideon släpps fredagen den 14:e maj missa för allt i världen inte det.

Betyg 10/10

Skriven av Henric Wahlberg