Recension: Backman Johanson And The Others – ”Crazy Game Of Love”

3 år har gått sedan det svenska AOR-projektet BJATO släppte sin debutplatta ”At Last” men nu har Kaj Backman och Mats Johanson komponerat ihop en uppföljare. Precis som på debuten har man lyckats samla ihop en rad namnkunniga sångare och musiker. Lenny Castro, Shem von Schroeck, Tomi Malm, Göran Edman, Johan Boding, Per Lindvall och Ken Sandin är bara några av de som medverkar.

Tycker detta är riktigt svängigt och alla som gillar bra producerad AOR/västkustrock bör absolut ta sig en ordentlig lyssning. De fyra första spåren ”Crazy Game Of Love”, ”Let´s Join The Party”, ”Give Up On Love” och ”On My Way Home” håller mycket hög klass. Albumets ”svängigaste” låt hittar vi i ”Head Space” med Göran Edman på sång. Den innehåller dessutom partier med rejält mycket blås. Detta följs sedan av plattans ”smörigaste” låt ”Loving You”, som inte riktigt sätter sig tyvärr. Tempot ökar dess bättre på den efterföljande låten ”Making A Change” som är riktigt bra. Två av albumets bästa låtar heter dock ”While Waiting” och ”Free Fall”. På den sistnämnda låten kan man höra Johan Boding och han gör som vanligt ingen besviken. Detta är utan tvekan plattans ”tyngsta låt” med en riktig grym refräng.

Avslutningsvis kan man konstatera att BJATO har gjort en platta som inte har några direkta svagheter utan den håller en hög kvalitet rakt igenom. Diggar man band som tex Crossfade, Sonic Station och Toto lär man inte bli besviken på vad man hör på ”Crazy Game Of Love”. Plattan släpptes digitalt den 25:e maj och finns att lyssna på via bland annat Spotify.

Betyg 8/10

Skriven av Henric Wahlberg