Recension: Kent Hilli – ”The Rumble”

Kent Hilli känner alla till vid det här laget i samband med framgångarna med Perfect Plan´s bejublade album. Nu har det blivit dags för Kent att kliva fram ytterligare ett steg och släppa sin första soloskiva. Helt ensam är han dock inte utan han har tagit hjälp av bland andra Michael Palace, Alessandro Del Vecchio och Pete Alpenborg. När det gäller produktionen så skiljer den sig ganska rejält emot hur det brukar låta på Perfect Plan´s plattor. På ”The Rumble” är allt gjort elektroniskt. Man hör ganska tydligt att det är Michael Palace som varit med och producerat.

Det är inget snack om att Kent Hilli är Sveriges svar på Jimi Jamison (Survivor) Det hör man inte minst i ypperliga öppningsspåret ”The Rumble (Never Say Die)”. Detta följs upp av ytterligare en höjdpunkt i form av ”Cold”. Gillar man band som till exempel Giant så ska man absolut stanna till vid låten ”All For Love”, som hör till albumets bästa spår. Efter detta dyker de grymma låtarna ”I Can’t Wait” och ”Don’t Say It’s Forever” upp, som även släpptes som smakprov tidigare i år. Skivan innehåller även den finstämda låten ”Heaven Can Wait” där Kent verkligen visar vilken fantastisk sångare han är. Med ”Does It Feel Like Love” tar det lite mer fart igen och är en härlig blandning mellan Giant och Foreigner. Detta är också ett av albumets bättre spår. Vill till sist även lyfta fram den avslutande låten ”Still In Love” där man återigen kan höra influenser från det klassiska AOR bandet Giant. Ett utmärkt sätt att avsluta en skiva på tycker jag.

Som helhet finns det absolut inget att klaga på utan ”The Rumble” håller mycket hög kvalitet rakt igenom. Diggar man namn som Jimi Jamison, Giant och Foreigner ska man inte tveka att kolla upp detta alster när det släpps fredagen den 18:e juni via bolaget Frontiers Records.

Betyg 9/10

//Henric Wahlberg