Recension: Hardline – ”Heart, Mind and Soul”

Jag blev smått skrämd när jag bara kommit några sekunder in på öppningsspåret Fuel to the Fire. Den inleds nämligen med ett ytterst tveksamt, klyschigt och mindre smickrande “woh-ande”. Det som följer är en helt ok låt med hyfsade riff som i slutändan lyckas övertyga mig om att det finns potential här. Tack och lov så blev jag verkligen inte besviken när jag sedan fortsatte lyssna mig igenom Hardlines Heart, Mind and Soul. Snarare så är jag imponerad.

Soundet känns bitvis som taget från 80-talet men med en bastant och kraftig produktion som tydligt påpekar att det är modern melodisk hårdrock som det handlar om. Hardlines typiska riffande återfinns här, även om det sällan går lika långt in på glamrock som de gjorde på sina tidiga skivor. Heart, Mind and Soul går nog främst att likna med deras föregående album Life från 2019. Det som jag dock känner skiljer sig åt är att låtarna här fastnar bättre. Melodierna och refrängerna är skönare och lättare att komma ihåg och digga till.

Några av mina favoriter är (inte helt oväntat) balladerna Heavenly, Searching For Grace och We Belong. Den förstnämnda, Heavenly, är den som kommer närmast att vara en powerballad. Searching For Grace påminner mig ganska starkt om Gotthard, speciellt genom soundet på den akustiska gitarren. Även denna övergår lite åt powerballad hållet samt innehåller ett smakligt gitarrsolo. Skivan avslutas, precis som på skivan Life, med den mest tvättäkta balladen We Belong som mestadels fokuserar på akustisk gitarr.

Genom klanderfritt musicerande (borträknat “woh-andet” alldeles i början), härliga melodier, några finfina gitarrsolon och en maffig och tajt produktion så närmar sig Hardline toppskiktet för släppta album i år för mig. Några låtar fastnar aldrig riktigt för mig vilket gör att skivan inte når ända fram till att bli ett renodlat mästerverk tyvärr. Men här pratar vi inte om några grova felsteg så gör er själva en tjänst och ta en lyssning eller två och avgör själva redan imorgon då den släpps!

Betyg 9/10

//DavidHGG