Recension: Peter H Nilsson – ”Sign Of Myself”

Gitarristen/låtskrivaren Peter H Nilsson är nu tillbaka med sitt andra album ”Sign Of Myself” och man kan kort och gott säga att den nya plattan fortsätter där debuten från 2018 slutade. Har alltid tyckt att Peter har ett grymt sound på sina grejer. Det är melodiös rock/AOR med en gnutta modern country i en härlig blandning. Även denna gång har han tagit hjälp av amerikanske sångaren Chris Biano och den svenske basisten Patrik Adiels. Till denna platta har man även tagit in en ny trummis i form av Darrell Nutt, som under åren spelat med medlemmar från tex Steely Dan, YES, The Moody Blues och Bad Company. Sist men inte minst har Peter precis som på debuten tagit hjälp av producenten Thomas Plec Johansson, som mixat och mastrat riktigt snyggt.

Albumet innehåller 11 spår där jag tycker att låtarna ”Fire And Thunder”, ”Time To Remember”, ”Can´t Get Over You”, ”Sign Of Myself”, ”Breath”, ”Just Like That” och ”The First Time” sticker ut lite extra. Hela plattan håller en jämn och hög nivå så det är egentligen svårt att plocka ut enstaka favoriter. Att Peter har lyssnast på band som till exempel Toto genom åren är ganska klart för det lyser nämligen igenom när man lyssnar på en del av låtarna på den nya plattan. Det tydligaste exemplet på det är kanske albumets titelspår som har ett tydligt Toto sound över sig. Där kan man även höra Blåsemafian från Norge som får till ett härligt sväng.

Finnns som sagt inte så mycket att klaga på utan det är kvalietet rakt igenom och om man diggar Toto och lite stänk av country så är detta ett album att kolla in.

”Sign Of Myself” släpps fredagen den 10:e september via bolaget AOR Heaven.

Betyg 9/10