Recension: Eclipse – ”Wired”

Fjärde gången gillt skall jag försöka mig på att recensera ett nytt Eclipsealbum här på bloggen. Får se hur nyanserat det blir då de tre föregående har alla fått toppbetyg. Hade jag recenserat dem från början idag hade det såklart inte sett ut så men det visar bara klart och tydligt att bandet går från klarhet till klarhet och alltid har gjort så.

Det är få band, inte ens de klassiska, som jag återkommer till så ofta som Eclipse. Det är helt enkelt nåt med melodierna, musikaliteten och ja, hela paketet, som är som gjort för mig. Det är så kraftfullt rakt igenom så att jag blir nästan lite matt när jag tänker på hur det skall låta nästa gång. Jag menar, hur mycket kan man utvecklas varje gång?

Så hur är Wired då? Jo det kommer inte göra någon besviken. Egentligen är jag fast efter öppningsriffet men alla är kanske inte lika lättflörtade. Det är fortsatt ganska mycket metal och det klart tyngre soundet som sattes i och med Paradigm ligger kvar. Det gör mig absolut ingenting då det framhäver gitarren så jäkla bra och mycket och om det är nåt de ska framhäva så är det Henriksson. Han är en gitarrhjälte i mina öron. Trummorna är också helt on point ljudmässigt men också sjukt tighta. Jag vill tycka att det är mer dubbelpedal än tidigare men det är inget jag kan svära på. Man kan inte förringa någon del rent musikaliskt men Eriks sång är liksom alltid skitbra och basen är där den måste vara.

Tre låtar tycker jag sticker ut ganska omgående och det är öppningen, Roses on your grave. Käftsmällsvarning. We didn’t come to lose men sin sköna rytm är en välplacerad dynamikhöjare och sist med inte minst avslutningen Dead inside. Deras avslutningsspår har sedan Black Rain varit to die for och så även här. Storslaget och bombastiskt med ett galet skönt solo. Lyssna högt.

Jag har helt klart blivit mer restriktiv med 10:or men det går inte att ducka. Särskilt inte när jag som sagt hela tiden återkommer till detta band. För mig är det tidlöst och fantastiskt. Kanske årets album.

Betyg 10/10.

Plattan släpps nu på fredag 8/8. Enjoy.

Av: Måns Enheim