Recension: Houston – ”IV”

Inledande ”She is the Night” golvar mig på det mest oväntade sättet. Den börjar nämligen med en synthslinga med tillhörande ljudmattor som ligger och pumpar på tillsammans med trummorna som har ett sound som taget från 80-talet. Gitarrerna flikar även in med väl anpassade småriff och fills här och var för att slutligen bryta ut i ett solo efter ungefär halva låten. Absolut allt i låten har ett riktigt härligt groove som närmare påminner om genren outrun, eller synthwave. Det är ett oväntat drag Houston gör här och det kanske inte går hem på alla, men mig fick de i alla fall på kroken direkt!

Musiken fortsätter därefter på ett mer typiskt AOR manér med stadiga beats och ett klassiskt sound som för tankarna till band som Journey, Whitesnake och inte minst Survivor. Just Survivor tycker jag framträder som tydlig inspiration på skivans tredje låt ”Hero” med sitt raka och fasta trumkomp. Hela albumet fortsätter på den här stilen, med viss betoning på synthar, och retro.

Den egentliga enda kritik jag vill ge är att jag ungefär halvvägs genom skivan började tappa fokus mer och mer då materialet sällan är särskilt varierande. Låtarna känns inte längre fräscha vid den punkten, även om de fortfarande är schyssta. Tar man dock en liten paus och sedan återvänder så känns det inte lika “monotont” längre. Kopplat till detta vill jag även ta upp att kompositionerna lite för safe, de hade gärna kunnat ta ut svängarna lite mer för att sticka ut från mängden.

Allt som allt så är jag klart positivt överraskad och kommer säkerligen återkomma till en och annan låt från IV i framtiden, inte minst ”She is the Night”!

IV släpps nu på fredag (8/10)

Betyg 8/10