Recension: Saffire – ”Taming The Hurricane”

Victor Olsson & co är tillbaka med en hett efterlängtad uppföljare till Where the Monsters Dwell från 2018. Då gav jag Saffire full pott och hyllade bland annat deras melodiska kraft i kombination med riktigt maffiga riff. Det tar verkligen inte lång tid innan jag kan konstatera att de fortfarande håller måttet här med Taming the Hurricane.

Jag skulle egentligen kunna göra den här recensionen väldigt kort genom att uppmana er till att lyssna på albumet så snart ni bara kan, för det är solklart ett av årets absolut måsten för den melodiösa hårdrocksfantasten! Men vi går väl in lite mer på djupet också. Mest för att det ger mig ännu fler anledningar till att fortsätta lyssna på den fantastiska musiken.

För fans av band som Deep Purple, och Saffires tidigare alster, känner man sig direkt hemma när synthorgeln drar igång på öppningsspåret Triumph of the Will. Detta leder vidare till ett saftigt riff och sedan en vers med skönaste tunggunget. Refrängen går inte heller att klaga på med sin enkla slagfärdighet. Det sköna och upplyftande groovet fortsätter vidare in på Mr Justified och för att vara en person som sällan bryr mig om låtar där riffen får ta stor plats så blir jag så otroligt taggad när Saffire sätter igång. Det är något med soundet och hela paketet som gör det hela lite tyngre än de flesta bandet, men utan att tappa bort den melodiska linjen. Just Mr Justified är kanske inte plattans bästa låt men den håller sig starkt över mängden av musik som släpps idag.

70- och 80-talsinspirationerna fortsätter i The Rapture som har en lite svängigare rytm som gärna får kroppen att svänga med i groovet. Read Between the Lies drar ner lite på tempot, till fördel för ett ordentligt tuggande riff under verserna som på en gång för tankarna till Dio och Rainbow. Här får jag även passa på att berömma Tobias Jansson som står för en stor del av de framgångsrika koncept som är Saffire med sin enorma röst. Det är den där lite raspiga typen av röst som verkligen ger soundet ett lyft till att sticka ut från det mesta idag.

Titelspåret Taming the Hurricane dundrar vidare med ännu mer riff och ännu mer energi, och innehåller även ett underhållande synthorgelsolo som byts av till ett gitarrsolo. Av låtarna hittills så lyckas Saffire härmed dra upp nivån ytterligare något snäpp. Det är så härligt när ett album börjar bra och sedan fortsätter klättra uppåt i kvalitet för varje låt som går.

Av de låtar som återstår sticker Fortune Favors the Bold och Flight of a Thousand Wings ut som höjdpunkter. Den sistnämnda det närmaste vi kommer till en ballad, och en gedigen sådan till på köpet. Fortune Favors the Bold, som också var den första singeln till Taming the Hurricane som de släppte, har en av de starkaste refrängerna och är ett belysande exempel på kraften hos låtskrivandet. Är det något projekt som Victor Olsson inte kan utklassa det mesta med?

Det finns egentligen ingenting jag kan klaga på hos Taming the Hurricane. Trots det saknar jag något litet till. Det där lilla extra som genast cementerar ett album som en fullpoängare. Möjligtvis kan jag nå dit med lite mer tid. Så just nu kanske tiden är min värsta fiende. Men en ytterst stark nia är Saffire absolut värda. Jag kommer inte tröttna på denna platta på ett tag och känner mig mer än nöjd, med tanke på vad de hade att leva upp till i och med Where the Monsters Dwell.

Skivan släpps den 29:e april (så lyssna så snart det bara går!)
Betyg 9/10

//DavidHGG