Recension: Diamond Rain – ”Chapter One”

Vad får får man om man blandar Captain Black Beard, The Night Flight Orchestra och Ghost med de lite äldre banden som till exempel Blue Öyster Cult? Jo, man får fram det nya svenska bandet Diamond Rain. Bandet som verkar vilja vara lite hemlighetsfulla tar med lyssnaren på en härlig musikalisk resa genom att mixa element av klassisk melodisk rock, 70-tals rock och skimrande 80-talsmelodier.

Första smakprovet från debutalbumet ”Chapter One” presenterades nu i juni i form av singeln ”Naked City”, som är skriven av Christian Ek och Robert Majd som de flesta känner igen från bandet Captain Black Beard. En mycket bra låt som sätter tonen för resten av albumet. Den följs upp av ”I Need Love”, som flörtar en hel del med Kate Bush och hennes dunderhit ”Running Up That Hill” från mitten av 80-talet. ”Saviour (Minutes Away)”, som är tredje spåret på skivan är en låt som jag måste lyssna på ett par gånger för att den ska fastna. Med det sagt är det inte säkert att det är den sämsta låten här. Plattan innehåller även låten ”Heroes” där man verkligen hör influenser från det klassiska 70-talet, men även från ett annat svenskt band nämligen Nighthawk, där som bekant Robert Majd är med och huserar. Som låt nummer fem hittar vi en av skivans bästa spår ”Spiritual Revolution” som har en riktigt medryckande och bra refräng. Ytterligare två låtar jag vill pusha lite extra för är ”Roaslie” och ”Alistah” där man kan höra ganska stora likheter med tidigare nämnda The Night Flight Orchestra. En annan favorit är ”The Key”, som är den mest AOR doftande låten på albumet enligt mig. Som avslutning bjuds vi på låten ”Never Leave” även den innehåller klassisk 80-tals rock/pop när det är som bäst.

Vill även passa på ge ett extra plus till plattans produktion som är gjord av den välrenommerade producenten Sverker Widgren från Wing Studios i Stockholm.

Diamond Rain är ett spännande projekt/band som jag tror att de flesta som följer DMB kommer att gilla. ”Chapter One” släpps inte förrän fredagen den 23:e oktober så det är ju ett tag till den ser dagens ljus. Men jag gissar det kommer dyka upp ytterligare 2 eller 3 singlar tills plattan släpps.

Betyg 9/10

Skriven av Henric Wahlberg

LÅTLISTA
1. Naked City
2. I Need Love
3. Saviour (Minutes Away)
4. Heroes
5. Spiritual Revolution
6. Roaslie
7. Alistah
8. The Key
9. Never Leave
10. Noli Respicere

Retroplattan: Virgina Wolf – ”s/t”

Från England kommer dagens uppmärksammade grupp. 1986 var debutplattan hopsnickrad och färdig för leverans där producenterna David Richards och Roger Taylor (Queen) hade gjort sin del av jobbet.
Det var första större gruppen för sångaren Chris Ousey. Hans röst känner man igen rätt snabbt, och det är inte för att den är dålig.
Trummisen Jason Bonham däremot kom närmst från Airrace (som säkert dyker upp här under retroplattan).
Keyboardisten, Spike Edney, har ett förflutet i Dexys Midnight Runners samt spelat med Brian May och Roger Taylor i olika konstellationer.
Jo Burt, basisten, hade varit medlem i några andra grupper bl. a. Troggs och varit på turné med Black Sabbath.
Det verkar som strängbändaren, Nick Bold, har smugit under radarn innan Virginia Wolf.

Det är keyboard driven AOR med ett bestämt trumsound som gäller.
Plattan är, enligt mig, väldigt ojämn.
Den har höga toppar likt Mount Everest men som väl inte lika djupa dalar som Marianergraven utan de mer småguppar på havsytan.

Hade alla de 10 låtarna varit så bra som ”Only Love”, ”Livin´ On A Knife Edge” och ”Goodbye Don´t Mean Forever” hade plattan varit väldigt högt på min topplista.
För i min värld är de WOW (nej, nej, nej, INTE World Of Warcraft) låtar.
Här snackar vi kvalité´ ända ut till sista anslaget.

Riktigt bra är ”Are We Playing With Fire” och ”Make It Tonight” medans balladen ”It´s In Your Eyes” och snärtiga ”Take A Chance” och de övriga är bara bra.

Många har säkert koll på plattan men till er som inte har det, kolla upp den för er egen skull.

Cliffhangern: Uppäten kärlek

Av Tommy Svensson för DMB

« Äldre inlägg